marți, 17 aprilie 2007

Roma - La citta eterna

Am deschis acest topic pentru cateva impresii de calatorie din cea mai recenta escapada a mea, in Italia. Am prins o vreme minunata, aprox 24 de grade, un soare superb, ba chiar as indrazni sa spun ca m-a si bronzat soarele putin :)

Despre Roma...che posso dire? Superba! Acum o vad cu alti ochi, aveam 15 ani cand am fost prima oara si deja pot sa fac comparatii. E ceva uluitor cum revederea unui oras iti poate ,,reactiva'' amintiri pe care nici nu stiai ca le mai ai, in timp ce noi imagini se adauga perspectivei pe care o aveai anterior. E ca un puzzle la care se adauga noi piese.

Intre 1999 si 2007, structura pe nationalitati a orasului a evoluat considerabil Peste tot - pe strada, in magazine, la supermarket, in restaurante aud vorbindu-se romaneste. Am facut o statistica ieri, cred ca am dat peste cel putin 25 de romani. Din 5 trecatori care trec pe langa tine, cel putin unul e roman...si asta fara gluma. Se pare ca oficial sunt 200.000 de romani in Roma, dar de fapt sunt in total vreo 1.500.000 (Roma avand in total 5 milioane)... deci gata, i-am colonizat si pe italieni.

Mi s-a intamplat de doua ori sa cer indicatii despre o strada vorbind in italiana, sa mi se raspunda tot in italiana, dupa care sa-i aud pe cei ,,interpelati'' vorbind intre ei in romaneste. Am vrut la un moment dat sa intreb direct in romaneste, sa vedem care e probabilitatea sa nimeresc tot peste niste romani.

Concluzia? Daca veniti la Roma, aveti grija ce vorbiti intre voi, ca e foarte posibil ca macar 2-3 din jur sa va inteleaga. Romanasii nostri sunt peste tot. Si - nota bene - nu ma refer la tiganii care cersesc sau mai stiu eu ce hoti de buzunare, vorbesc de oameni onorabili, bine imbracati, care locuiesc si muncesc in Roma. Oricum, trist dar adevarat, cam toti cersetorii sunt tigani de la noi...:( Si ,,este'' multi.

Ah...si ca un can'can...la Columna lui Traian am intalnit o familie de americani care mai aveau putin si voiau sa ma adopte, cand au auzit ca sunt din Romania. ,,WE LOVE ROMANIA'', ,,ROMANIA IS A FRIEND OF THE USA'' :)). Capul familiei fusese colonel in armata americana, momentan pensionat. Mi-a dat cartea de vizita, mi-a scris adresa de acasa, telefon, tot, ca NEAPARAT sa ii vizitez cand mai vin in America. Ca si fiul lor :) (intre noi fie vorba, genul de american blonziu, lucrat intens la sala de forta, destul de frumusel - genul Colin Farrell - dar fara mari resurse culturale) s-ar bucura tare mult sa mai corespondam pe email... Oh really? Stiam ca am lipici la americani, dar acum mi s-a confirmat in mod irevocabil. Nu ca m-ar fi interesat :)

Hotelul era langa BASILICA SANTA MARIA MAGGIORE, cea mai mare din Roma dupa San Pietro. Absolut superba si, in mod placut surprinzator, cu foarte multe icoane in stil ortodox(de fapt in stil bizantin). O liniste incredibila si o arhitectura impresionanta. In mod deosebit m-a impresionat o pictura a Nasterii lui Iisus in care lumina este ,,creata'' din acuarela. La prima vedere ai impresia ca este un geam prin care razele soarelui cad pe pictura, dar de fapt magia se afla in tabou. Incredibil.

In apropiere, pentru gurmanzi, exista un restaurant traditional italian, numit LA MELA D'ORO, unde am mancat cea mai buna Lasagna al forno din viata mea(si mentionez ca sunt o pasionata a bucatariei italiene!). Preturile sunt nu bune ci foarte bune - o lasagna imensa costa 7 euro, iar o pizza cat roata carului, pe care abia o dau gata 2 persoane, tot atat. Cea mai buna mancare pe care am gustat-o in Roma, iar patronul - Carlo - e italianul tipic - vorbaret, pus pe glume si sociabil. E un local ,,must see''.

Ceea ce m-a impresionat atat prima oara cat si acum, la a doua vizita, a fost zona Forumului Roman. Sa poti sta in fata a doua mii de ani de istorie, privind pietrele pe care candva au pasit Iulius Caesar sau Traian...e o senzatie imposibil de descris, mai ales pentru cei pasionati macar putin de istorie. Columna lui Traian (desi nu il are pe Traian in varf, ci pe Sf.Petru) iti trezeste emotiile descoperirii stramosilor, nu cred ca exista vreun roman care sa fi vizitat vreodata Roma si sa nu fie macar putin emotionat in fata Columnei.

In aceeasi zona, PIATA VENETIA, fosta Ambasada a Venetiei de la 1500 si pana in 1797, cand Napoleon, ulterior pacii de la Campoformio, ofera austriecilor Republica Venetia, in compensatie pentru Lombardia adujdecata. Din acel moment, posesiunile Rep.Venetia pe teritorii straine raman in custodia statelor pe teritoriul carora se aflau, astfel Piata Venetia ramanand Statului Papal.
Foarte interesant mi s-a parut de prima oara faptul ca in Piazza Venetia a functionat in perioada fascista guvernul lui Mussolini, nu in mod accidental ci deliberat, avand in vedere ca misiunea sa declarata era cea de reinviere a Imperiului Roman (deci ce locatie era mai buna decat inima Forumului Roman?).

Despre Colosseum = la a doua vizita nu pot spune ca am resimtit aceeasi emotie de la inceput, insa cu siguranta l-am vazut cu alti ochi. Putini stiu ca Nero avea un tunel din resedinta sa, DOMUS AUREA, si pana la Colosseum, iar DOMUS AUREA este, din punctul meu de vedere, cel mai impresionant lucru (dpdv cultural) pe care il poti vedea in Roma.

O sa ma explic mai bine. Prima oara am fost la Domus Aurea la prima vizita la Roma, cand ,,CASA DE AUR'', cum se numeste in romaneste, fusese abia descoperita (da, e ceva foarte recent). Am avut noroc atunci cu o prietena a mamei, italianca, care ne-a dat rezervarea ei (ca a intri, trebuia sa ai rezervare cu 4 luni inainte) si am vizitat locul. Nu pot sa spun decat ca mi-a dat peste cap tot ceea ce invatasem pana atunci despre arta, cultura, despre Renastere si despre ordinea lucrurilor in aceasta lume.

Casa lui Nero, care dateaza din 60-74, perioada domniei lui, este subterana (probabil temperaturile inalte au determinat construirea ei astfel) iar descoperirea ei, in jurul anului 1998, a starnit numeroase controverse. De ce? Ei bine, incaperile sunt ornbate cu fresce, mozaicuri si picturi conservate destul de bine si care se regasesc IN MAREA LOR MAJORITATE la artistii Renasterii (care se pare ca aveau acces la aceste locuri secrete). Elemente precum: braul care desparte picturile unei biserici, constructia in forma de nava a portiunii de langa altarele bisericilor din perioada Renasterii, elementele ornamentale...toate se regasesc la pictorii Renascentisti.

Intamplarea a facut ca, acum 8 ani, cand am vizitat DOMUS AUREA, acea vizita sa se produca la o zi dupa vizita la Muzeul Vaticanului, unde ma uluisera acele incredibile camere pictate de Rafael, Capela Sixtina a lui Michelangelo, toate tavanele si picturile uluitoare din camerele palatului si cate si mai cate. Ei bine, cand am intrat la Domus Aurea, chiar si cu mintea copilului de 15 ani care eram atunci, am avut un soc. Erau elemente pe care le vazusem cu o zi inainte, exact acelasi stil, aceeasi incadrare, aceleasi motive...Stiam ca Renascentismul dorea intoarcerea la modelele antice, considerate adevarata arta, insa niciodata nu mi-am putut imagina o asemenea similaritate. Nu e de mirare ca aceste locuri au fost tinute secrete. De altfel, nu stiu cati dintre cei ce viziteaza astazi Roma stiu de DOMUS AUREA si de posibilitatea vizitarii ei, nu este ceva foarte mediatizat.

Trecand mai departe...Smiley, am aruncat monezi in Fontana di Trevi ca sa ma intorc la Roma (apropo, Fontana di Trevi, ca de altfel majoritatea monumentelor din Roma, a fost facuta in onoarea unui Papa, se stie ca exista cultul papal aici).

Vizita la Vatican a fost mult mai obositoare decat prima data. Acum 8 ani am mers pur si simplu si am intrat, era multa lume dar nu erau cozi si aparate care sa te scaneze din cap pana in picioare. In prezent, in conditiile escaladarii terorismului (si, intre noi fie vorba, ale unor declaratii intolerante facute de Papa Benedict la adresa Islamului), ca sa poti intra la San Pietro esti controlat mai ceva ca la aeroport. De inteles, intr'adevar, insa iti da o senzatie ciudata, sa stai la coada la intrarea intr-o biserica. Cel putin mie mi-a dat un sentiment de amaraciune, in conditiile in care in dreapta noastra, la coada, erau doua suedeze care stateau cu o mana pe sticla de bere si cu cealalta pe tigara. Intr-adevar, eu sunt o persoana religioasa, dar cred ca e totusi si o regula de minim bun simt sa nu faci asa ceva, religios sau nereligios fiind.

De fapt, ceea ce ma frapeaza de fiecare data la locasurile de cult foarte faimoase precum San Pietro, Notre Dame etc, este faptul ca lumea inceteaza sa le mai priveasca asa cum sunt ele de fapt - locuri ale Lui Dumnezeu, lacasuri de rugaciune si devin in proportie de 90% muzee. Nu sunt exagerata, normal ca si mie imi place sa fac poze, sa filmez ceva ce ma impresioneaza, insa totusi, atunci cand intri in Biserica, normal ar fi sa simti si altceva decat impulsul de a apasa pe un buton. Poate sunt eu subiectiva, dar asta este punctul meu de vedere. M-am asezat sa spun o rugaciune in fata altarului de la San Pietro (Care este ULUITOR) si cei din jurul meu aproape ca ma priveau cu mirare, era ceva neobisnuit, in conditiile in care ceilalti erau disperati sa butoneze aparatele de fotografiat. Pentru mine, San Pietro este in primul rand O BISERICA si abia apoi un ,,muzeu''.

Cele trei piete spectaculoase ale Romei: PIAZZA VENETIA, PIAZZA DI SPAGNA si PIAZZA NAVONA(aceasta din urma un fel de MONTMARTRE al Italiei, mai putin rau-famat insa, unde poti gasi artisti ce tin spectacole ad-hoc, pictori ce iti fac portretul in jumatate de ora, cafenele intime, magazine de antichitati, librarii...tot ce iti doreste inima). Acum 8 ani mi-am facut un portret la un pictor din Piazza Navona, regasirea acestui loc minunat mi-a dat impulsul sa il caut la intoarcerea acasa, nu mai stiu pe unde a ajuns...:)

Pentru cumparaturi, Via del Corso are TOT CE VREI in materie de firme, firmulitze etc, toate la preturi mai mici decat la noi (iti trebuie un minim de matematica ca sa iti dai seama de asta...). Poti gasi tot ce-ti doreste inima, doar sa ai rabdare sa cauti.

Cum spuneam si mai sus, peste tot e plin de romani. Oriunde intorci capul, mai auzi ceva in limba romana. Ceea ce nu poate decat sa-ti adanceasca sentimentul de ,,acasa'' pe care ti-l lasa acest loc. O intamplare s-a petrecut pe cand ma plimbam pe o straduta de langa Pantheon si am surprins o razie a politiei in randul vanzatorilor de fake-uri (genti, ceasuri pirat). Pentru ca toti ne oprisem si ne uitam ce se intampla, un italian mi se adreseaza si incropeste un mic monolog pe tema marfurilor de contrabanda, a ceea ce se intampla in lume etc. Vorbeste el vreo 2-3 minute, eu incerc sa pastrez o atitudine cat mai "neutra", dupa care imi spune, cu tristete in glas, ca...uite...totul se intampla din cauza albanezilor, a marocanilor si a...romanilor! El ma luase drept italianca de-a lui si isi varsa naduful ca de la compatriot la compatriot. Evident ca am zambit si mi-am continuat drumul, n-avea rost sa mai intru in polemici. Asta e...una calda, una rece.

Tot foarte intresante de vazut sunt:
- CASTEL SANT'ANGELO - Castelul Imparatului Adrian
- Palazzo di Giustizia (impresionant ca arhitectura)
- Pantheonul
- Chiesa San Agostino
- Piazza Bocca della Verita
- Termele lui Caracalla - absolut spectaculoase. Se stie ca in vremea romanilor termele erau printre institutiile publice de baza, ba chiar li se dadeau amenzi celor care nu erau vazuti decat foarte rar la terme, dovada cat de pretuita era curatenia. Fiecare imparat, in afara de portia de ,,paine si circ" pe care o livra maselor, considera o datorie si o onoare construirea de bai publice, iar cele ale lui Caracalla sunt cele mai faimoase. Merita vizitate inauntru, s-au pastrat mozaicuri care decorau interioarele si s-a reconstituit in plan grafic arhitectura originala (vedeti ceea ce a ramas si va puteti da seama usor de cum aratau candva acele locuri, e foarte interesant).
- Quirinale - Palatul Prezidential. Nu stiu daca se viziteaza inauntru, n-am avut curiozitatea asta, insa merita admirata arhitectura zonei.
- Pantheonul - construit pe ruinele unui templu antic in stil grecesc, acum adaposteste Basilica Sf.Maria a Martirilor si mormantul lui Vittorio Emmanuelle II, pe buna dreptate considerat ,,tatal Italiei"

Dpdv al infrastructurii, este recomandabil sa folositi metroul. Un abonament pe 3 zile costa 11 euro si puteti ajunge in 5-10 minute in orice punct din Roma. Monumentele si locurile importante au statii aferente lor (San Pietro are statia Ottaviano, Fontana di Trevi are statia Barberini etc...si se precizeaza sub fiecare statie care sunt obiectivele turistice din zona, sunt f.bine organizati din punctul asta de vedere). Metrourile vin la 2 minute si sunt in general curate. Metroul lor arata insa mult mai jalnic decat al nostru. Este vechi, intunecat si destul de murdar. 1-0 pentru metroul bucurestean.

De asemenea, tot pentru cumparaturi, exista doua lanturi de magazine asa-zis ,,universale", unde poti gasi o varietate mai mare de produse (imbracaminte, accesorii, decoratiuni etc): UPIM si OVIESSE(acesta mai mult pt haine). Sunt considerate cele mai accesibile magazine din Italia si produsele sunt de calitate buna. Pentru ceva mai de ,,high-end" ar fi lantul LA RINASCENTE, care ma impresionase mult pe vremuri dar care a decazut totusi destul de mult in ultimii ani. Respectiv pretul a crescut si calitatea a scazut.
Alte strazi de cumparaturi:
-Via Frattina - magazine super-dragute, mici, cu produse de calitate si preturi mai mult decat rezonabile
-Via del Tritone (in special Galeriile Alberto Sordi, merita sa le aruncati o privire)

Ah...si o precizare importanta. Daca mai aveati vreo indoiala asupra impactului romanilor asupra Italiei, am aflat cu stupoare ca exista ghiduri ale Romei in limbile de circulatie internationala: engleza, franceza, spaniola, italiana, germana si...DAAA...ROMANA :) Puteti gasi ghiduri ale unor edituri celebre, facute in limba romana. Ca sa nu mai spun ca am intalnit cel putin 10 italieni get-beget care ,,rupeau" pe romaneste expresiile de baza. Cand auzeau ca suntem din Romania, incepeau cu ,,Ce mai faci?", nu aveau ei bagaj prea mare de cuvinte dar stiau cate ceva. Eu mi-am exprimat opinia in prima seara petrecuta la Roma: dati-le romanilor inca 10 ani si limba romana devine a doua limba in italia :)))

Niciun comentariu: